Beauty en de Brains: geen trend maar de nieuwe waarheid

“Je looks zullen ook wel meegespeeld hebben”. Dat was een reactie die ik kreeg van van iemand nadat ik was uitgeroepen tot ING Woman of the Year. En nee, ik werd gekozen vanwege mijn verhaal, vanwege de persoon die ik ben. Omdat ik anderen weet te inspireren en verder help. Mooi compliment dat iemand mijn “looks” kan waarderen. Maar ik heb en ben meer dan looks. Ik heb namelijk óók de hersenen.

 

ING Woman of the Year Rolemodel 2014

 

Nominatie Etnische vrouwelijke manager van Nederland 2015

Hokjesdenken

Waarom denken we nog steeds in hokjes. Een mooi “voorbeeld hokje” die hierbij past is beauty of brains. Of je past in hokje 1 of in hokje 2. Maar hoe zit het met de vrouw die daar juist een gebalanceerd “pakketje” van weet te maken? De vrouw die haar imago van wie ze is én wil zijn kan omzetten naar hoe mensen haar zien?

Hoe ik me presenteer in mijn kleding heeft altijd een rol gespeeld in de functies die ik gehad heb. Mijn kleding is een doorvertaling van wie ik ben en voor mij versterkt het de persoon wie ik ben.  Als ondernemer wil ik toegankelijk, deskundig en professioneel overkomen. Dit probeer ik dan ook door te vertalen in de kleding die ik draag en hoe ik me presenteer. Mijn presentatie is een onderdeel van mijn boodschap.  Wake up! We leven in de 21e eeuw :). Vrouwen kunnen het beiden hebben!

 

Over de Beauty mét Brains

Maar wat is beauty nou eigenlijk? De Van Dale zegt hier het volgende over:
Beauty: iets dat, vrouw die heel mooi is; schoonheid. Maar wat is schoonheid dan?
Van Dale: de eigenschap mooi te zijn. We gaan weer een stapje verder. van Dale kenmerkt mooi als volgt: het oog strelend; aangename gewaarwordingen teweegbrengend; schoon.

 

Beauty gaat dus niet over hoe mooi iemand is, maar het aangename gevoel wat je van iemand krijgt. Ze zeggen ook niet voor niks “ beauty is in the eye of the beholder”. We kunnen dus concluderen dat een Beauty en Brains heeft een goed voorkomen en weet waar ze het over heeft.

 

Hier kunnen we niet omheen

Laten we het hebben over de feiten:

  • Uit verschillende onderzoeken is naar voorgekomen dat je maar een aantal seconden nodig hebt voor het achterlaten van een eerste indruk.
  • Uiterlijke kenmerken, waaronder kleding, hebben invloed op de eerste indruk
  • Uit een van deze Onderzoeken wijst uit dat het eerste indruk voor 55% wordt bepaald door het uiterlijk voor 38% door het stemgeluid en slechts 7% door de inhoud (managersonline.nl)
  • Mannen geven meer geld uit aan kleding dan vrouwen (nu.nl)
  • Het opleidingsniveau van vrouwen stijgt en daardoor verdienen jonge vrouwen meer dan jonge mannen (CBS).

 

Kleding als onderdeel van de eerste indruk

Kleding is een belangrijk onderdeel van de eerste indruk. Gezien de bovengenoemde feiten dus ook ook belangrijk onderdeel van hoe je gezien wordt en het aangename gevoel wat je een ander geeft. Maar waarom praten we er niet over? Is het een ongeschreven regel? Of is het onbelangrijk. Misschien ligt de waarheid hier wel ergens tussen. Of realiseren we ons nog te weinig welke impact kleding heeft op imago en op een eerste indruk.

 

In het boek “Dit boek gaat niet over mode”  van Cécile Narinx e.a. worden verschillende inspirerende verhalen verteld over mensen die een bijzondere band hebben met hun kleding. Een vader die de kleding draagt van zijn overleden zoon, een mooie etnische vrouw die haar roots wil benadrukken en de vrouw die haar kleding voor zich laat praten.  Kleding heeft de kracht om jouw innerlijke persoon op een authentieke wijze zichtbaar te maken.

 

Ik daag je uit

Hoe kies jij kleding uit? En wat zegt dit over jou?

Ik daag je uit om een open gesprek aan te gaan over kleding. Ik heb het niet over waar zijn de aanbiedingen, maar over wat kleding voor jou en met jou doet. Welk gevoel krijg je ervan? Waarom draag je bepaalde kledingstukken wel of misschien juist niet.

 

Voel je vrij om je ervaring te delen. Daar kunnen we allemaal inspiratie uit halen.

 

Beauty én Brain Madhu ;).

Madhu – BE(E)

Wij zijn benieuwd naar jouw mening!